Transformatie

5-09-2016

Overstag gaan

Veranderen.

5 stappen voor IT-transformatie

Voor eigenaren, directeuren en bestuurders van organisaties vanaf 100 personen, die willen besparen op IT-kosten en de waarde van IT voor de organisatie willen verhogen.

U wilt voorkomen dat bij elke vraag een ad hoc oplossing wordt gekozen. Zo’n oplossing kan goed gaan, maar introduceert waarschijnlijk wel een willekeur aan producten en benodigde expertise. Implementaties die moeilijker zijn te onderhouden en misschien zelfs een dure vendor lock-in vormen.

U wilt uw droom en visie voor uw organisatie realiseren:

  • U wilt uw IT-ergernissen oplossen.
  • U vraagt zich af of IT kan bijdragen aan een besparing of zelfs waardeverbetering?
  • U wilt bewust zijn van uw risico’s en zelf de keuze maken om deze risico’s uit te sluiten, te beperken of te nemen.
  • U wilt efficiënter werken, wellicht vanaf any device, anytime, anywhere.

5 stappen voor IT-transformatie

1. Assessment

Assessment uitvoeren, waarbij:

  • Huidige situatie wordt bekeken.
  • Mogelijke toekomstige situaties worden geschetst.

Eerste stap van verandermanagement

Voor het doen van een goede assessment is het tijdens interviews een voorwaarde om met een open mind te beginnen. Dat lukt door vooral open vragen te stellen en geen oordeel te geven over de huidige situatie. Dat zorgt er voor dat je kijkt uit de ogen van de geïnterviewde en ziet wat zijn of haar waarheid is.

Om tot een open gesprek te komen is het verstandig om eerst te beginnen met de vraag naar sterke punten die behouden moeten blijven. Daarna kan gevraagd worden naar:

  • Zwakke punten, nu en in de toekomst.
  • Impact, zodra de zwakke punten zich manifesteren. Dat zorgt voor het inzien van de urgentie om te veranderen en wordt later gebruikt om het risico te classificeren (kans x impact).
  • De mogelijke oplossingen, die de geïnterviewde in gedachten heeft (of dan bedenkt), en voilà de geïnterviewde komt zelf met een idee tot verandering. Dat is de eerste stap voor succes.

2. Masterplan maken

Maak een plan, waarbij de projecten worden gedefinieerd om van A naar B te gaan. A is de huidige situatie en B is het ontwerp, of 1 van de ontwerpen, van de toekomstige situatie.

Twee artikelen, die verder ingaan op de eerste 2 stappen, zijn:

3. Ordervoorbereiding en aanbesteden van projecten

Verzamelen van eisen en aanbesteden van de opdracht. Review over het aanbesteden van outsourcen: ‘Men moet nooit zonder beschuit scheep gaan’.

4. Realisatie en controle op uitvoering

Controle op de uitvoering van projecten, zodat de projecten binnen verwachte tijd, budget en kwaliteit gerealiseerd worden. Controleer projecten op het realiseren van eisen, wensen, voordelen en kosten, zodat leveranciers zonder extra kosten gedwongen worden om het project goed op te leveren.

In control blijven van IT-projecten kan het best worden gedaan via meetbare prestaties van het hart van Infrastructuur: de kwaliteitsattributen. Soms zijn de specificaties van deze niet-functionele eisen het enige middel waarmee een leverancier aangestuurd kan worden. Enkele kwaliteitsattributen zijn:

  • Beschikbaarheid (maximale uitvaltijd in minuten, uren bij een storing)
  • Continuïteit (maximale uitvaltijd in minuten, uren bij een ramp, zoals brand, diefstal, waterschade)
  • Performance (bv-snelheid in seconden van inloggen, laden van scherm, ophalen van gegevens)
  • Time-to-market (bv snelheid voor het opleveren van een nieuwe (applicatie)server)
  • Schaalbaarheid (flexibiliteit in groei en capaciteitsverwachting voor de toekomst)
  • Security
  • Privacy
  • Last but not least: Betaalbaarheid

5. Transfer naar operatie en oplevering

Naast de techniek en standaard documentatie voor de engineers moet de service-processen en -organisatie worden voorbereid op de nieuwe situatie. Zij moeten de vragen van de gebruikers gaan beantwoorden. De gebruikers zelf moeten ook vroegtijdig in het traject worden meegenomen. Zij vormen de sleutel van het succes. Succes is pas verzekerd als alle facetten van het project in orde zijn:

  • Techniek (meetbaar via de kwaliteitsattributen)
  • Processen (service-organisatie)
  • Cultuur (Zorgen dat iedereen er mee wil en kan werken)

TED-video van de maand

Leiderschap gaat ook over transformatie. Wat maakt iemand tot een groot leider? Er bestaan allerlei programma's om leiderschap aan te leren, variërend van eendaagse workshops tot bedrijfstrainingen. Maar de kans is groot dat ze weinig effect hebben. In deze openhartige lezing vertelt Roselinde Torres hoe ze zich al 25 jaar bezighoudt met het observeren van grote leiders in de praktijk. Ze beschrijft drie simpele maar cruciale vragen die zogenaamde bedrijfsleiders zichzelf moeten stellen als ze in de toekomst succesvol willen blijven.

(09:19), Roselinde Torres

Hoe kunnen we elkaar helpen?

Laat mij daarom in de commentaarvelden beneden weten als u iets waardevols heeft geleerd, als u zelf een tip kunt delen, of als u een vraag heeft. Of wordt daarom lid van 'Bestuur uw IT'.

Exclusieve groep voor directeuren, eigenaars en bestuurders

Word gratis lid van de exclusieve Nederlandse LinkedIn groep van directeuren, eigenaars en bestuurders voor organisaties vanaf 100 tot 2500 personen.

Beloning

Ontvang mijn managementboek 'Bestuur uw IT' met daarin het 5-stappenplan. Kies 'Ask to join' op.:

Geen directeur en wel geïnteresseerd? Kies 'Follow' op de company page:

Een aantal boeken worden in september verdeeld.

P.S. CIOforum.nl moet het voor bijna 100% hebben van referenties. U kunt CIOforum helpen door te kijken in uw netwerk naar directeuren, eigenaars en bestuurders van organisaties vanaf ongeveer 100 personen met IT-ergernissen of vraagstukken.

U wordt van harte uitgenodigd om deze post met hen te delen.

http://www.cioforum.nl/site/assets/files/1148/social_media_foto_-_rzondervan_-_25procent.png

Robert Zondervan
Shared IT-directeur
06-20 707 442
Oprichter van CIOforum Nederland
rzondervan@cioforum.nl

CIOforum
Onafhankelijk IT-advies
Beoordelen van IT-investeringen

Plaats bericht